Sep 7, 2009

Free(lancing)

Cred ca toata lumea stie la ce se refera termenul de freelancing.Artistii graficieni stiu cu siguranta pentru ca multi din asta isi castiga painea.Si de asemenea stiu ca acest domeniu este vulnerabil in privinta asa ziselor tepe sau altfel spus inselaciuni,escrocheri.Arhicunoscute printre freelanceri si de care logic,se tem toti.
Dictionary.com explica cuvantul "freelancer, ca fiind o persoana care presteaza ca scriitor,designer,performer sau ceva asemanator,si care isi vinde munca sau serviciile cu ora,ziua,pe proiect,etc altfel decat lucrul pe un salariu fix pentru un singur angajator".In orice caz se pare ca nu toata lumea intelege sensul acelui "free" din acest cuvant.Sau il intelege intr-un mod convenabil lui.

Am avut nesansa sa colaborez in trecut cu o firma de o seriozitate indoielnica.Bineinteles ca la timpul respectiv nu am stiut acest lucru.A trecut mai mult de un an si inca nu am primit nici un ban.Acum stiu cat de "serioasa" este firma.Firma se numeste Visualexpert si are ca unic reprezentant pe Dinu Tarnovan.Acest om m-a contactat intr-o buna zi pentru realizarea unei animatii 2d pentru Business Standard.Dupa o lunga perioada de modificari si diverse refaceri,am reusit sa termin animatia pentru respectivul proiect.Cum era normal asteptam "ok"-ul pentru a-mi putea lua banii.Dupa cateva saptamani in care Dinu Tarnovan a uitat sa ia legatura cu mine,mi-a adus la cunostiinta ca de fapt,animatia nu mai este dorita de client pentru ca nu se potriveste cu targetul ziarului.Si urmeaza sa se realizeze un clip filmat.Normal ca m-am intrebat ce legatura are asta cu mine,pentru ca eu am facut ce mi s-a cerut si nu e treaba mea daca vor folosi animatia sau nu.Mi s-a spus frumos ca Business Standard nu vrea sa plateasca pentru un lucru pe care nu-l vor folosi.Plus ca si el a pierdut.Ce a pierdut a uitat sa-mi spuna.Mai tarziu mi-a spus ca i-a dat in judecata si ca procesul e pe rol.In momentul in care el va castiga in fata Business Standard atunci imi voi putea si eu recupera prejudiciul.Foarte logic!?
Intre timp mai venise o comanda de la Compania Nicoltana,in care se cerea un spot pentru apa Keia.Din naivitate am luat proasta decizie sa accept.Aici lucrurile au mers si mai prost.Dupa ce am executat storyboardul si am realizat partea de 3d mi s-a refuzat plata.Din nou.De aceasta data pe motiv ca nu am terminat in timp.Clipul trebuia finalizat intr-o duminica.Dupa ce mi-am pierdut toata vinerea,sambata plus sambata noaptea lucrand la render am reusit sa trimit ultima imagine duminica dimineata.In speranta ca totul e bine am asteptat din nou "ok".Ok materializat printr-un telefon prin care eram anuntat ca in duminica respectiva s-a luat decizia sa se lucreze cu altcineva.Telefon primit dupa 2 saptamani.Bineinteles ca nu figuram pe statul de plata din moment ce clipul fusese dat altcuiva.Am cerut explicatii si am primit niste raspunsuri aberante din care am inteles ca tot eu sunt de vina.Eu stiam ca pentru intarzieri,daca este cazul se aplica penalitati si in nici un caz renuntarea la proiect.Pana atunci clientul isi daduse acceptul pe ceea ce facusem.Deci nu era vorba de calitatea lucrarii.A fost vorba de altceva.Ceva ce eu nu am inteles.
Sunt curios cum se comporta astfel de oameni in viata de zi cu zi la restaurant,frizer,librarie,etc...

1 comment:

Mihai said...

Magaria in tara asta este la cote inalte.Cand vom scapa de teparii astia ordinari.Nu poti sa-l reclami?